الجمعة، 22 يوليو 2011

الجزء الاخير من حلقة سجاير الخوابير خير بديل




الجزء الاخير من حلقة 
سجاير الخوابير - خير بديل 


لمتابعة الاجزاء السابقه 








مشهد 19

المكان :
بيت سمسم
الحاله :
ميمي رايح يقول لابوه وامه

ميمي / وربنا يا عمي ده اللي حصل احنا معملناش اكتر من كده
ام سمسم / يستاهل اللي يحصله شالله اشوفهم عادمينه
ابوه / يعدمو مين يا وليه بس .. وابن الجزمه ده مقاليش ليه هو مش عارف اني خرمان من يوم ما منعو المرحومه
ميمي / يا عمي احنا في ولا في ايه

جرس الباب يضرب وتدخل سومه
سومه داخله بتعيط

سومه / ميمي .. سمسم جراله ايه يا ميمي ده صوره نزلت في الجرنال
ميمي / نعم ؟ جرنال ايه هما لحقو
سومه / والله العظيم لقيت واحده صحبتي بعتالي الخبر من علي موقع اليوم السابع وفيه صورة سمسم وراجل كده بدقن وواحد كمان ايه اللي حصل يا ميمي انطق

ترد ام سمسم :
ــ بيبيعو سجاير
سومه / منا عرفت .. اتمسكتو ازاي يا ميمي وانت كنت فين
ميمي / انا كنت واقف علي كرسي عشان كده شوفت البوليس وهو جي  وقومت جاري وقولت لسمسم اجري بس هو اللي اتثبت مكانه
سومه / طبعا مهو علي نياته
ميمي / والنبي بئا بطلي حكاية علي نياته دي يا بنتي وربنا ما في ولد علي نياته
سومه / مهو الكلام لما يطلع من واحد زيك يبئا لازم اتأكد ان في كتير علي نياتهم

يتدخل ابو سمسم
ـ احنا هنهزر بئا ولا ايه ما تخرسو بئا .. قومي البس يا ام سمسم عشان نروح نشوف ابنك .. بس اما اشوفه ابن الكلب ده .. يبيع سجاير وميدنيش سيجاره واحده

ــــــــــــــــــــــــ
مشهد 20

المكان قدام القسم
الحاله :
ألاف مؤلفه واقفه تهتف لسمسم ولحرية سمسم

ابو سمسم / ايه ده ياض يا ميمي .. انتو كنتو بتبيعو سجاير ولا اعلام مصر
ميمي / والله ما اعرف يا عمي

يدخل ابو سمسم وميمي وسومه وام سمسم وعمرو اخو ميمي وسط الزحمه ويحاولو يشوفه ايه اللي بيحصل قدام
يلاقو سمسم واقف يتكلم مع التلفزيون وفرحان وقاعد يرفع ايده بعلامة النصر

ام سمسم / ابني .. ده بيتكلم في التلفزيون يا حلاوه .. طالع لامه
ابو سمسم / طالع لامه ؟ والنبي ايه .. مش ده اللي كنتي عايزهم يعدموه
ام سمسم / فشر يعدموه ايه انا ادعي علي ابني واكره اللي يقول امين

ينده ميمي لسمسم بصوت عالي ( يا سمسم يا سمسم ابوك وامك جم يا سمسم )

ـــــــــــــــــــــــ

مشهد 21

المكان :
منصه واقف عليها سمسم وماسك مايك عشان يخطب في الناس

سمسم :
ـ اخواني .. اخواني .. احنا خلاص خرجنا براءه انا بشكركم جداا بشكركم جدااا .. وانا بوعدكم اني هفضل ورا الموضوع لحد ما يرجعو المرحومه لينا تاني .. ولحد ما القرار ده يطلع بعودة المرحومه هيستمر اختراعي شغال وكلكم هتشربو سجاير الخوابير

يوشوشه الحج بدوي :
ـ يا سمسم البخور كله اتحرز وخدوه كله

يلف سمسم ويكمل كلام :
ـ حتي لو خدو البخور كله معندناش مشكله .. انا عندي اكتر من 50 طريقه لاختراع السجاير
( يهيص الناس ويهتفو .... ياواد يا سمسم يا خطير رجعلنا سجاير الخوابير )

ـ بعد اذنكم بعد اذنكم ... نهدي شويه .. انا بقترح ان احنا الفتره الجايه نمشي علي سباخ الحمير والقش دول بيعملو اعلي دماغ واسألو مجرب ولا تسألو دكتور .. انا مقدر هذه المسؤليه التامه .. وخدمه مني للي عملتوه معايا ده والواقفه اللي وقفتوها مع ابن من ابنائكم .. انا برشح نفسي لمجلس الشعب .. مجلس شعب ايه انا بقول ايه .. معلش معلش اندمجت شويه .. اللي عايز اقوله ان وزير الداخليه كلمني جوه قبل ما اخرج وقالي انه صعد الموضوع للرئاسه وان شاء الله هيجيلنا رد علي عودة المرحومه مره تانيه

يرن تليفون سمسم في جيبه
ـ هدوووووووووء هدووووووووووء .. في برايفت نمبر بيتصل اكيد ده وزير الداخليه هدووووء

يسكت الجميع
سمسم :
ـ الو مين معايا .. يا نهار اسود

كل الناس ترد ( ميييييييييين )

ـ ده الريس الريس يا ولاد الجزمه الريس هتودونا في داهيه اسكتو شويه .. ايوه يا ريس تحت امر معاليك .. احنا شاكرين ليك افضالك يا ريس .. طبعا يا ريس الشعب كله عارف انك بتحب تظبتنا ... ياريس طول ما الدماغ عمرانه جيوبكو بإذن الله عمرانه .. تحت امرك يا ريس هقول للشعب حاضر .. انت كمان يا ريس ؟ انت مش بتشرب سيجار .. الخوابير عجبتك ؟ .. وماله ياريس اعملك خوابير يا ريس علي عيني ياريس حاضر .. كل واحد م الشعب هديله خابور ونجيلك كلنا مع بعض ياريس عشان تعرف شعبك بيحبك قد ايه .. حاضر يا ريس من عنيا الاتنين .. اه بقولك ياريس .. والنبي انا عليا اتنين جنيه ونص لموبينيل مستلفهم ومش عارف اشحن لو تكلملي ساويرس يجدولهوملي يبئا كتر خيرك .. تحت امرك يا ريس .. مع السلامه مع الف سلامه

ـ يا رجاله .. عندي خبر حلو

يرد الجميع ( هاااااااااااا )

ـ المرحومه
( هاااااااااا )

ـ رجعععععععععععععععععععععععععععععععععععععععتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

يهيص الناس واللي يبوس التاني والكل ياخد بعض بالاحضان والعساكر قدام القسم يضربو نار من الفرحه والعمليه بقت بزراميت

يطلع واحد من اللي واقفين ينده علي سمسم
( بقولك ايه يا سي سمسم .. مدام الشعب اتجمع بئا ع الكيف .. يبئا مش ماشيين غير لما الحشيش يرخص ويرجع يتباع تاني في المحلات )

تحصل حاله من النقاش وسط اللي واقفين وبعدين يهتفو
( يا سمسم قول للشواويش ... يقول للريس عايزين حشيش )
( يا سمسم قول للشواويش ... يقول للريس عايزين حشيش )
( يا سمسم قول للشواويش ... يقول للريس عايزين حشيش )


سمسم :
ـ احنا في بلد ديمقراطي يا جماعه .. وكل اللي عايزينه هيحصل انا بعلن من هنا استمرار الاعتصام .. ومفيش مرواح غير كل واحد معاه كف حشيش
يهيص الناس ..

يرن تليفون سمسم
ـ ايوه مين

يرد الناس ( هااااااا ميييييييييين )

ـ بس بس ده الريس تاني .. شكله هيصاحبني ولا ايه مش فاهم اخرسو بئا
ـ ايوه يا ريس .. لا يا ريس في شوية مشاكل صغيره كده ان شاء الله هتتحل والكل يروح بيته قبل المغرب .. بس يا ريس ده اخر مطلب .. ازاي مينفعش يا ريس واحنا مالنا بالكلام ده الشعب وعايز حشيش نقوله لاء ؟ .. بص يا ريس الشعب معاك

يوجه سمسم التليفون للناس ويهتفو الناس
( يا سمسم قول للشاويش يقول للريس عايزين حشيش )

يرفع التليفون تاني علي ودنه
ـ ايوه ياريس سمعت بودانك .. احنا يا ريس تقريبا 100.000 يعني ممكن نقعد هنا العيد الكبير .. كده يا ريس ؟ عموما انت عملت معانا الواجب ومش مهم الحشيش .. انا هجيب الشعب وجاينلك بالخوابير استعد يا ريس





هناك تعليقان (2):

  1. هيك بتكون انتهت السلسلة يا مبدع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  2. لاء ان شاء الله هنعود لاستكمالها

    ردحذف