الاثنين، 27 يونيو 2011

الحزء التاني من حلقة ( ميمي بيحب )







الجزء التاني من حلقة 
- ميمي بيحب يا بشر - 

لقراءة الجزء الاول من الحلقه اتبع هذا الرابط 




ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



في الطريق للجامعه في المترو ابتدت ايمان تخرج من صمتها وتتكلم مع سومه عشان تفهم ايه اللي حصل

ايمان / انا مش هقولك ايه اللي حصل امبارح عشان تزعلو من بعض كده .. بس الموضوع ده ليه دخل بيا انا ؟

سومه / اه

ايمان / انا كنت حاسه ...... هو ميمي بيحبني ؟

سومه / معرفش

ايمان / طب سمسم قالك ايه امبارح ؟

سومه / قالي ان ميمي عايز يكلمك

ايمان / وانتي رفضتي ليه

سومه / رفضت ليه ؟ ... عشان انتي اقرب صاحبه ليا وعشان بحبك وميرضنيش اضرك يا ايمان

ايمان / تضريني ؟ ... يعني ايه

سومه / ميمي بتاع بنات وضايع في كل حياته يا ايمان صدقيني مهوش الديل بتاعك

ايمان / بغض النظر عن اي موقف ليا بس هو عشان انا هاديه وبحب الدراسه وبنجح وكده يبئا مينفعش ارتبط بحد شقي وبيصقت في الكليه ويكون ليه ماضي

سومه / تقصدي تقولي ايه

ايمان / انا مش قصدي حاجه بس انا بستفسر منك انتي اللي عارفه اكتر مني

سومه / لاء فسري شويه

ايمان / انا اقصد لو في اتنين بالشكل ده وحبو بعض وقررو انهم يرتبطو اكيد الاتنين هيفيدو بعض

سومه / ازاي !!

ايمان / ان الشقي ده هيخلي الحد المنطوي علي نفسه يحب الدنيا اكتر وهيعرفه علي حجات كتير والشخص الناجح هيخلي اللي بيفشل يعرف ينجح واكيد الاتنين لو حبو بعض بجد مش هيفكرو في ماضي بعض

سومه / ايمان ... انتي بتفكري في ايه ؟

ايمان / ميمي مش شخص وحش يا سومه ... انا يمكن اكون غريبه في كلامي دلوقت بس صدقيني ميمي مش شخص وحش

سومه / انا اعرفه أكتر منك انتي مش عايشه معانا هنا عشان تعرفيه

ايمان / لاء اعرفه اكتر منك ... عارفه ليه ؟

سومه / ليـه ؟

ايمان / .. انا عرفت ميمي واحنا صغيرين وحبيته وحبني واحنا صغيرين ايام مكناش بنفكر في حاجه غير الحب .. حبني ايامها عشاني انا محبنيش عشان منصب بابا ولا عشان عربية ماما ولا انا حبيته عشان هيجبلي شبكه بمليون جنيه ولا هيشتريلي قصر .. انا عرفت ميمي من جواه واحنا لسه صغيرين منعرفش حاجه ولا الدنيا أثرت فينا ولا لوثتنا بأحدثها

سومه / بس انا مقولتلكيش ان ميمي بيحبك

ايمان / انا حسيت من كلامك انه عايز يعرفني انه بيحبني .. وحبيت اقولك متخسريش سمسم عشان ميمي يا سومه ميمي مش وحش .. وان كان عليا انا فصدقيني اقرب حد ممكن احبه هو ميمي .. انا محبتش في حياتي غيره .. يمكن قعدت كتير بعيد عنه ونسيته .. بس كفايه اني كل ما افتكر الحب واول مره احب في حياتي بفتكره هو .. وكان حلمي ان الحاله دي ترجع بينا تاني .. ارجوكي يا سومه لو فعلا انا اقرب صاحبه ليكي ساعديني ان ميمي يقرب مني تاني

سومه / اوعدك ...... بس ايه الحب ده كله .. مع انه ميستهلش

ايمان / سومه !!

سومه / هههههههه خلاص يا ستي انا أسفه .. بس مين بئا اللي هيصالحني علي سمسم .. ده قفل في وشي الواطي امبارح هههههههههههههه بس اما اشوفه

ايمان / انا هصالحك عليه وبالمره نتكلم مع ميمي وكده يعني ونشوف الامور هتوصل لايه .. اتفقنا

سومه / اتفقنا يا قمر

ـــــــــــ

بعد ما وصلو الجامعه كان ميمي وسمسم هناك اصلا قاعدين يتكلمو وميعرفوش انهم جايين الجامعه

سمسم / بص يا ميمي والله لو ليك نصيب فيها ربنا هيسهلك كل حاجه

ميمي / انا خايف ربنا يعاقبني بالمصايب اللي عملتها مع بنات قبل كده انه يضيع مني اللي بحبها

سمسم / حرام تقول كده ... مش يمكن ربنا شايلك البنت دي عشان تخليك تتعدل بئا وتبئا في يوم من الايام مراتك

ميمي / تفتكر يا سمسم حتي لو حبتني وكملنا مع بعض مش هييجي يوم واخونها

سمسم / لاء مفتكرش ... بس لو انت اتمسكت بالحب ده عمرك ما هتخونها لان محدش
بيحب حد وبيخونه .. صدقني يا ميمي لو انت خونت حد قبل كده اعرف انك محبتوش

ميمي / طب ما انت خونت سومه قبل كده

سمسم / قصدك يعني عشان خرجت معاك مشيت مع بنتين تلاته قبل كده

ميمي / اه

سمسم / لو قصدك خايف تعمل كده مع ايمان فبقولك متخفش هتعمل كده ههههههههه

ميمي / بس انا مش عايز اخونها

سمسم / عندك حق يا ميمي دي نوع من انواع الخيانه بس احنا مبقناش نصنفه خيانه لان معظم الشباب والرجاله بيعملو كده

ميمي / عموما ربنا بإذن الله ........... ايه ده سومه وايمان هناك اهم

سمسم / اوبا شكل اليوم ده تاريخي يا معلم

ميمي / بص احنا نروح نعمل نفسنا بصالحك علي سومه واهو منها برضو احاول اكلم ايمان

سمسم / اتفقنا
ــــــــــــــ

راح ميمي وسمسم لسومه وايمان وسومه طبعا تظاهرت بالغضب والحزن من سمسم واكيد ايمان مكسوفه وميمي برضو مكسوف اللحظات دي اكيد عشتوها وجربتوها يعني


سمسم / صباح الخير يا جماعه

ايمان / صباح الخير يا سمسم

سمسم / طب مفيش صباح الخير يا سمسم ( وهو بيبص لسومه )

ميمي / وهو يعني مفيش صباح الخير يا ميمي ( وهو بيبص لايمان )

ابتدا الضحك الخفيف يحوم حوالين الواقفه مش عارف ليه بحب اكون مختلف
الناس بتقول الجلسه او القاعده انا بقول الواقفه بس اعمل ايه بئا منا بوصف وخلاص 

ــــــــــ

طلب ميمي منهم انه يعزمهم علي حاجه يشربوها من الكافيتريا وبالفعل راحو
دخل ميمي الكافيتريا جاب اربعه كانز بيبسي كده يعني ليهم وسمسم وسومه واقفين يتكلمو بره وايمان واقفه جنبهم مستنيه ميمي وقاعده تفكر هل هو هيكلمها ولا هي تكلمه ولا ايه الموقف دلوقت محدش فيهم كان فاهم حاجه بس الاكيد انه كان أسعد يوم يمر عليهم كلهم من فتره طويله  ...


ميمي / الكانزات يا بنات

سمسم / هههههههههه ايه ياض انت بقيت شاعر

ميمي / ليه !!

سمسم / انت مش ملاحظ القافيه ... الكانزات يا بنات

ميمي / ههههههههههههههههههه تصدق

ايمان / ميمي شاعر من صغره هههههههه

وش ميمي إحمر اصلا ونقذو سمسم من الكسوف ده

سمسم / طبعا طبعا ده حبيبي ههههههههههه

سومه / بقولك ايه يا سمسم ما تييجي نقعد علي جنب كده تقعد تقولي كلام حب وتصالحني

سمسم / لاء انا عايز اقعد مع ميمي وايمان ( بيغظها بهزار )

ايمان / هههههههه ايوه يا سيدي ع الحب

سومه / حب ايه يا بنتي انا احب ده

سمسم / ماله ده يا سومه ...

سومه / ده يبئا أحلي حبيب في الدنيا

سمسم / اذا كان كده اوك هههههههههه

ميمي / طب وانا هروح فين اما تقعدو مع بعض ( بإستهبال طبعا )


ردت سومه عليه بإبتسامه معناها يعني ( انت هتصيع ) وردت
 ـ يعني لو معندكش مانع ممكن تتمشي شويه مع ايمان


ميمي / اه طبعا ممكن بس يا ترا موافقه ( وهو بيبص لايمان )

ايمان / اكيد موافقه

سمسم / طب يا عيال نسيبكو احنا بئا عشان ورانا مشوار صلح

ميمي / صلح مع مين يا اخ

سمسم / انت ناسي يا ابني اني متخانق مع الاخت بسببك بليل ووووو ( قطعه ميمي )

ميمي / ههههههههه هههههه ظريف ظريف يلا من هنا يلا

سيطر الضحك ع الواقفه ( معلقه معايا الوقفه دي مش عارف ليه عجباني هههههههه )
سيطر ع الواقفه الضحك وسمسم وسومه واخدين بعض ايد في ايد وخالعين وميمي وايمان لسه في مكانهم كل واحد باصص في حته شكل

ــــــــ

راح سمسم وسومه قعدو من بعيد لبعيد يراقبو الموقف



سمسم / تفتكري ايمان ممكن تصدو ؟
سومه / هههههههههههههه يا ابني العقبه الوحيده اللي كانت قدام ميمي هي انا واديني مشيت 
اما يورينا شطارته بئا
سمسم / بصراحه ميمي متغير اوي انتي عارفه لو اي بنت تانيه كنت قولتلك زمانه دلوقتي 
بياخد منها ميعاد يخرجو فيه بليل
سومه / وليه لاء
سمسم / مالك غيرتي وجهة نظرك خالص كده ليه
سومه / اصل في حجات جدت في الموضوع يعني فانا ارتحت
سمسم / حجات زي ايه يعني
سومه / اصل ايمان الصبح في المترو قعدت تتكلم معايا علي ميمي يعني وكده
سمسم / كده ازاي يعني .... اتكلمتو عنه ازاي
سومه / ايمان بتحب ميمي يا سمسم
سمسم / والله العظيم !!
سومه / والله العظيم .
سمسم / هي قالتلك كده ؟
سومه / لاء مقلتش صراحه يعني بس لمحت كتير
سمسم / ايوه كده فرحي قلبي انا نفسي افرح بالواد ده قبل ما اموت ههههههه
سومه / بعيد الشر عليك ... قولتلك ميت مره متقولش كده علي نفسك
سمسم / هههههههههه انا نفسي افهم هما ليه كل البنات اما حبيبها يدعي علي نفسه بالموت حتي لو بهزار يتقمصو كده
سومه / يتقمصو ..... انا غلطانه اني بخاف عليك اكتر من نفسي ... وبعدين انتو ايش عرفكو بإحساس البنات انتو
سمسم / تؤتؤتؤ خلاص يا ستي معلش ... المهم الواد ده مش ناوي يتكلم معاها ولا ايه هما هيفضلو واقفين كده الله
سومه / اصبر بس

ـــــــــــ

كان الحوار بين ميمي وايمان ابتدا خلاص
ان ميمي قالها ....
ـ علي فكره انتي شكلك متغيرش من صغرك
ايمان / يااااااه علي كده بئا انا لسه عيله صغيره
ميمي / لاء خالص مقصدش ... اقصد يعني انك ... زي القمر يعني وكده
ايمان / ههههههه طيب يا سيدي متشكرين مالك كده مش علي بعضك
ميمي / لاء بس اصل الـ ما ــ كده يعني
ايمان / ههههههههههههه ايه يا ابني مالك
ميمي / ممكن اقولك حاجه
ايمان / اتفضل
ميمي / بس قولي والله هصدقك فيها
ايمان / علي حسب يعني
ميمي / لاء قولي والله هصدقك
ايمان / والله هصدقك يا ميمي
سكت ميمي شويه وبعدين طلع مره واحده بالمفاجأه ....
ميمي / انا اللي كنت سرقت الكراسه بتاعتك في ابتدائي لما التهمه لبست في كريم والاستاذ ضربه
سكتت ايمان شويه مبرقه لميمي كده من المفجأه وبعد لحظات
انفجرت ايمان ضحك ضحك ضحك

ميمي / ههههههههه انا اسف والله بس انا كنت ناوي ارجعها بس الظروف مسمحتش كنت انا اللي هتعرف
ايمان / هههههههههههه وانت بئا كنت أخدتها ليه يا سي ميمي
ميمي / بصراحه بصراحه
ايمان / ايووووووووووووه
ميمي / اصل كنت عايز أنقل الحصه عشان مكنتش كتبت ورا الاستاذ
ايمان / هههههههههههههههههه انت بتهزر صح هههههههههههههههه
ميمي / لاء والله بجد مش بهزر
ايمان / طب ومكتبتش ورا الاستاذ ليه ههههههههههههههههه
ميمي / عشان كنت ببصلك طول الحصه
سكتت ايمان من الضحك لما لقت ميمي مركز اوي ووشه بيحمر ووالواد يا عيني علي اخره
بصتله وقالتله في هدوء
ـ ممكن أطلب منك طلب
ميمي / طبعا
ايمان / بس قول والله العظيم هنفذه
ميمي / والله العظيم هنفذه
ايمان / حلفت يعني من غير ما تعرفه
ميمي / عشان فعلا هنفذه
ايمان / طيب يا سيدي ..... انا ......انا ........انا
ميمي / ايون
ايمان / عايزه كراسه بدل اللي انت أخدتها هههههههههه
ميمي / ههههههههه بس كده يلا بينا
ايمان / يلا بينا فين
ميمي / هشتريلك كراسه
ايمان / انت صدقت
ميمي / انا حلفت اني هنفذ اللي تقولي عليه ... وكمان انا عايز اعرفك سر كمان
ايمان / ممممممممم اذا كان فيها سر كمان يبئا تمام

ــــــــــــــــــ

راح ميمي وايمان لمكتبه في الجامعه واشتري كشكول وقلم وخرج قعد مع ايمان برا

ايمان / وادي يا سيدي كشكول اكبر من الكراسه كمان ايه بئا السر
ميمي / انا مسرقتش الكراسه واحنا في ابتدائي عشان انقل الحصه
ايمان / هههههههههه يادي الكراسه اللي دوختني من الصبح ... اومال ليه ؟
ميمي :
عشان أكتب عليها كده

بـــ حــــ بــــك
ــمـيـمـيــ

ايمان / انت كنت بتحبني يا ميمي
رد ميمي وهو بيجيب عرق من كل حته طبعا
ـ اه
ايمان / هههههههه كانت ايام حلوه
ميمي / لاء
ايمان / هو ايه اللي لاء ههههههه
ميمي / مش قصدي اني اقولك انها كانت ايام حلوه
ردت ايمان بإستهبال طبعا
ـ اومال ايه

ميمي / عشان اقولك فعلا اني بحبك
ايمان / وكنت بتحبني ليه ايامها يا ميمي
ميمي / عشان حبيتك
سكتت ايمان شويه وهي بتبص الناحيه التانيه وفرحانه جدااااااا
وفجأه ... وقف العالم

ايمان / ميمي انت بتحبني ؟
ميمي / لو كنتي سألتي السؤال ده زمان كنت هقولك اه
وش ايمان احمر طبعا واتصدمت وتمالكت نفسها وردت
 ـ طب ودلوقت ؟
ميمي / الاجابه واحده بس
( بـحبك اكـتـــــر )





الي اللقاء في الجزء الاخير من حلقة 
- ميمي بيحب يا ولاد - 

تابعونا علي هذه الروابط 


  







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق